Redan 2007 började Volvo Personvagnar stoppa in dieselmotorer från PSA-gruppen (Peugeot/Citroen) i modellerna V50/S40. Bakom modellbeteckningen 1,6 D dolde sig en 1,6-liters commonrail-dieselfyra med 4-ventilstopp och 109 hästar. Med tanke på att Volvo V50 var aningen större och tyngre än en Golf Sportscombi så var V50 med lilla Peugeot-dieseln en ganska sävlig bil som fick varvas förhållandevis hårt i de fem växlarna vid omkörningar eller snabba accelerationer vid trafikljuset.

2011 uppgraderades PSA-dieseln till 115 hästar och i kombination med en 6-växlad låda erbjöd den en något mindre sävlig körupplevelse, i alla fall i Volvo V50/S40 och i efterträdaren V40 samt kanske även i S60/V60. I storasyskonen V70 och S80 borde den aldrig ha hamnat – D2 var en alldeles för liten motor i så stora bilar.

Men nu är året 2016 och under huven på Volvo V40 D2 har 1,6-liters dieselfyran ersatts av en 2 liter stor dieselfyra från Volvos helt egenutvecklade och nya generation 4-cylindriga motorblock.

115 hästkrafter och 270 Newtonmeter har vuxit till 120 hästar respektive 280 Nm, vilket kanske inte låter så märkvärdigt. Men efter en provkörning på sträckan Malmö–Stockholm med en V40 D2 med 6-växlad automatlåda är intrycket att Volvos motoringenjörer verkar ha lyckats med konststycket att få motorn att leverera både hästkrafter och vridmoment både tidigare och längre.

2014 introducerades en 6-växlad automatlåda i kombination med V40 med den gamla D2-motorn. Att köra V40 med nya D2-motorn och automatlåda känns som att ha bytt till en V40 med en större motor. Bilen är piggare och automatlådan växlar upp betydligt tidigare på alla växlarna, men utan att hacka det minsta. Det är först vid omkörningar i 90 kilometer i timmen som nya D2-motorn börjar kännas trött och lite klen.

Störst upplevs skillnaden vara när det gäller motorljudet; den gamla D2-motorn var högljuddp å typiskt dieselvis, medan den nya D2-motorn känns lika tyst som en bensinmotor i kupén.
Eftersom det provkörda exemplaret hade dryga 600 mil på mätaren och således knappt var inkört, så vågar vi inte presenytera några siffror över bränsleförbrukningen. Enligt Volvos egna uppgifter ska V40 med nya D2-motorn vara snålare än med den gamla D2-motorn, och det verkar inte osannolikt då den nya motorn är en modernare konstruktion. Men glöm tillverkarens egna siffror – de är, som vanligt, rena glädjekalkylerna.

Men Volvos satsning på enbart egna motorer framstår så här långt som klok och helt rätt.

SUMMERING: Volvo V40 med nya D2-motorn framstår som ett förnuftigt val till 2-personershushållet eller 1-barnsfamiljen som kör långt men inte ämnar dra husvagn eller lasta tungt. För den som ämnar nöta på dragkroken och nöter motorväg och vill göra snabba omkörningar, så framstår Volvo V40 med D3- eller D4-motorn som ett bättre val.

FAKTA Volvo V40 D2 AUTOMAT
Mått (cm): Längd 437, bredd 180, höjd 145, spårvidd f/b 156/155
Motor:
rak 4-cylindrig diesel (slagvolym: 1968 cm3) turbomatad diesel av common rail-typ
Effekt: 120 hk vid 3750 varv/min
Vridmoment: 280 Nm vid 1500-2250 varv/min
Utrustad med start stopp-funktion för motorn

Pierre Kjellin
Redaktör Motorvärlden
motorvarlden.com@gmail.com
http://www.motorvarlden.com