Här ser man nämligen exakt vad som intresserar gemene man och vad de söker efter på Google. Att man ligger i topp betyder definitivt inte att man är bäst på något. Däremot att varumärket eller söktermen intresserar flest personer. Man kan här ta fram och studera vilka tidsperioder som helst från några timmar till det senaste året eller statistik ända från 2004!

Jag roade mig med att ta fram ett par grafer för 12 månader, det vill säga det senaste året. Jag gjorde en graf med tre av Gävleregionens starka lokala varumärken: Brynäs IF, Gefle IF och Gävlebocken sedan en politisk graf med Alliansen, SD och Socialdemokraterna. När det gäller våra lokala varumärken är det kul att konstatera att Gefle IF matchar Brynäs ganska bra under året, undantaget slutspelet i mars som sticker ut för Brynäs. Men se på resultatet för Gävlebocken under början av december och man förstår att vår stora bock är en världskändis.
När det gäller politiken så är ser intresset för Alliansen nästan pinsamt lågt ut i jämförelse med SD som sammantaget har dubbelt så många sökningar som Alliansen och Socialdemokraterna tillsammans. Notera att detta visar alltså enbart vad gemene man söker på och är intresserad av. Det har således ingenting att göra med vad man sympatiserar med men kan onekligen vara intressant för inte minst valarbetarna i respektive partier.

Så vad kan då du som läsare eller företagare göra för att du eller er verksamhet skall komma högre upp på sökmotorerna och intressera fler läsare? Jo, publicera mera. Inte bara på er hemsida eller i sociala medier utan kanske direkt på Gestrike Magasinets hemsida http://www.gestrikemagasinet.se
Många tycker dock att det är lite svårt att skriva och berätta om sig själva. Då vill jag varmt rekommendera vår nya presstjänst http://www.presstjanst.se
Där hjälper vi till att skriva nyheter åt företag och verksamheter och publicerar dem på nyhetstjänsten http://www.svenskpress.se så att de blir sökbara för alla som letar efter - just det - era nyheter! Dessutom kan era nyheter bli med i redan i nästa nummer av Gestrike Magasinet - som grädde på moset!

Joe Formgren
Kommunikationsstrateg