Intervju med Filip Högberg, Destination Järvsö

En inspirationsartikel om att leva och bo i Järvsö.

Det är en glad Filip Högberg som svarar i telefonen, när jag får tag på honom, en solig dag i maj månad. Jag är nyfiken på personen i andra änden av luren och på vilken roll han och Destination Järvsö har? Vi börjar samtalet med att ta reda på vem är han som person.

Han heter Filip Högberg, han beskriver sig själv som en 26-årig kille från Ljusdal som älskar en levande hembyggd och på fritiden, när säsongen kickar igång, så tycker han om att åka skidor. Hans familj består av mamma, pappa, brorsan och syrran. Han är både glad och positiv. Han jobbar till vardags som driftchef på Destination Järvsö där han med egna ord beskriver att den största utmaningen med hans arbete är att skapa tillväxt på ett sätt som är hållbart, långsiktigt och som är så bra att alla är med på hela resan.

Det roliga med hans arbete är att tillsammans med alla aktörer i deras destination gemensamt bygga det viktigaste de har, nämligen en levande bygd som blomstrar med hjälp av besöksnäringen. Det är det som är deras slutgiltiga mål. En levande hembygd. I det arbetet ingår även ett hållbarhetstänk.

"Vi har arbetat mycket kring olika projekt. Där har vi hanterat frågor som till exempel ekologisk hållbarhet, klimatfrågor och social hållbarhet. I det arbetet har vi gjort mycket med bland annat Genusfotografen, där vi körde en workshop om hur man kan tänka för att skapa ett större mångfaldstänk och ett mer inkluderande samhälle. Där fick vi många nyttiga tankeställare om hur olika bilder och meningar i text kan uppfattas beroende på vem som tolkar den och jag vet att det var uppskattat och roligt just den workshopen. Att det fick många att tänka några varv till hur vi presenterar saker i bilder, på till exempel sociala medier, så det tilltalar mångfalden."

Jag frågar Filip vad han är mest stolt över? Det går inte att ta miste på passionen när han med ett genuint skratt svarar:

"Oj! Det är så mycket som jag är stolt över. Alla som är med, det finns en sådan stolthet över allt som vi har, allt som vi erbjuder varandra. Det är vi stolta över och det vill vi ju visa för andra, att ta del av den och vara en del av allt det vi är och utvecklas med det. Att lyfta fram allt det fantastiska arbete som görs, det är jag stolt över."

Han fortsätter att beskriva hur fina samarbeten Destination Järvsö har med bland annat Ljusdals Kommun och att det är viktiga parametrar med i sammanhanget som till exempel tillväxtfrågorna. För att få tillväxt krävs det att man arbetar med kommunikation över alla led, med kommunala enheter såväl som med stora och små företag. Det handlar om kommunikation, att lyssna och att samverka.

Filip gör en liten paus och fortsätter sedan: "Vår (Destination Järvsös, reds.anm.) roll är ju att vara en länk mellan olika aktörer, att skapa de bästa förutsättningarna för företagen genom att skapa ett utrymme för nätverkande, samla in information och förmedla den vidare, ge råd och stöttning och vara en sammankallande organisation för att värna om vårt varumärke- Järvsö.

Vi har även en viktig roll i att vara med och synas i olika sammanhang och forum, där vi pratar mycket om hur viktig besöksnäringen är för vår kommun och i den använder vi mycket begreppet 'engagemangstrappan.' I den lyfter vi fram vikten av rätt marknadsföring inför rätt målgrupp, för när vi har en gäst som är nöjd så kommer den ofta tillbaka. Då har vi en återkommande gäst som trivs så bra att nästa steg kan vara att man funderar på att köpa ett fritidshus i Järvsö för att kunna spendera mer tid här. När vi kommit så långt att den personen är återkommande på det sättet så kan det vara dags för nästa steg, att flytta hit. Börja jobba eller starta eget företag i Järvsö. Allt är processer där engagemangstrappan betyder oerhört mycket, ett engagemang mellan många olika aktörer som på sikt skapar tillväxt i vår hembygd. Människor som lever och bor här."

Vi fortsätter intervjun och vår tid är nästan över så jag frågar Filip hur de arbetar för att komma dit, att skapa en betydande tillväxt för bygden. Exempel på hur? Filip svarar snabbt att det finns många fina exempel på hur men att det dyker upp ett på en gång i minnet som är ett fint exempel från när de var på Centralen i Stockholm för att prata med folk om Järvsö och dela ut mössor.

När de stod där så kom det fram ett par som berättade att de varit i Järvsö en gång tidigare som turister och att de funderat på att flytta dit för de hade så fina erfarenheter efter att de varit där. Destination Järvsö gav dem på plats de kontaktuppgifter som de behövde och som de även senare använde för att titta upp skola, var de kunde bo och andra uppgifter de ville ha. En tydlig bild växer fram som beskriver turister som föll för destinationen Järvsö, som resulterade i en flytt. "Det gör att vi vet att strategin fungerar. "

Vår tid är klar och Filip avslutar vår intervju med orden: "Det handlar om mitt Järvsö. Om att leva, verka och bo i Järvsö.

CFA-Tidningen
Ambassadören
Anna Idell
Maj 2018