– Ladorna är tomma och utlovade stödpaket måste komma på plats nu och betalas ut. Företagen lever, men hur länge till, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.
Störst andel konkurser fick vi se i storstadsregionerna. Stockholms län stod själv för 42 procent av konkurserna följt av Västra Götalands län och Skåne län.
– Konkurserna måste stoppas. Vi står inför en stundande massvaccinering som kommer att kräva effektiva och patientsäkra transporter. Retroaktivt stöd hjälper inte om företaget redan gått i konkurs, säger Claudio Skubla.
Små taxiföretag med få eller inga anställda stod för merparten av konkurserna. Taxibranschen består dock till 65 procent av enskilda företag. Det ska mycket till innan en enskild firma sätts i konkurs.
– Jag kan bara instämma i det som Taxiförbundet berättar, säger Peter Jansson, operativ chef på Gävle Taxi som är medlem i Svenska Taxiförbundet Det blev mycket värre för vår del när andravågen kom och restauranger och pubar stängde på kvällar och nätter. Så vad det gäller taxitransporter så skulle våra åkare fått det mycket svårt att gå ihop under november och december som normalt sett är våra bästa månader. Vi hoppas nu på att sjukresorna kommer att komma igång med bland annat vaccinationsresor och att man inom en snar framtid tar bort restriktionerna som gäller inom restaurangnäringen så att vi hamnar i någorlunda normal situation igen.
Vi på Gävle Taxi klarat oss mycket bättre än många andra inom branschen tack vare att vi har haft hand om coronatestningen i Gästrikland. Men vi har ingen som helst aning om hur länge till som vi kan förlita oss på de inkomster som vi får därifrån.
Nu får det faktiskt vara slut på den här f..bannade pandemin snart så vi kan börja leva normalt igen.
För mer information från Gävle Taxi
Peter Jansson
Operativ chef
026-66 44 04
12@gavletaxi.se
För mer information från taxiförbundet
Kenan Harbas
0724 02 69 55
kenan.harbas@taxiforbundet.se
Om Svenska Taxiförbundet
Svenska Taxiförbundet är en branschorganisation som företräder Sveriges taxiföretag. Vårt uppdrag är att ge medlemsföretagen bästa möjliga förutsättningar att växa och utvecklas genom att skapa goda villkor. Vi gör det med påverkan.