Det händer mycket i hamnen, bland annat har man kunnat skymta nya lastkranar. Vad skulle du säga är de viktigaste förändringarna som sker just nu och inom den närmsta tiden?
– Den absolut största förändringen just nu är byggnationen av den nya containerterminalen. Det är en stor investering som uppgår till närmare 1 miljard kronor. Förutom att terminalen får mer än fördubblad kapacitet så ökar produktiviteten och fartygen kommer att kunna lastas på kortare tid.

Hur kommer de lokala företagen i Gävleregionen att påverkas av expansionen och kan man se positiva effekter redan under själva byggnationen?
– Framförallt så är det basindustrin samt alla export- och importföretag i regionen som kommer att dra nytta av den stora investeringen i en ny containerterminal och det färdiga resultatet. Likaså kommer logistikföretagen som på något sätt är inblandade i de olika logistiklösningarna som krävs att påverkas positivt.
Utöver det så är det ett flertal lokala företag som är delaktiga under själva byggnationen i olika omfattning och sannolikt så märker både hotell- och restaurangnäringen av att det pågår stora investeringsprojekt i hamnen.

Många funderar säkert över Gävle hamns påverkan på miljön. Vilka miljöåtgärder har ni vidtagit för att uppnå ett hållbart arbetssätt och nå nya miljömål?
– Sjöfarten är det absolut mest energieffektiva transportslaget och hållbarhetsarbetet är väldigt viktig för vår verksamhet. Våra egna fordon består av el- eller biogasbilar och efter att hamnens bogserbåtar konverterades till HVO drivs hela fordonsflottan fossilfritt.
Som ett initiativ till att nå nya miljömål har Gävle Hamn initierat ett tioårigt miljöprogram som går under namnet ”Ett energioptimerat hamnkluster”. Målsättning är att tillsammans med de aktörer som bedriver hamnverksamhet eller trafikerar hamnen via väg, fartyg och järnväg ska nå de mål för CO2-minskning och energieffektivisering som följer av Parisavtalet.

Hur upplever ni på Gävle hamn gensvaret från företag i branschen när det gäller miljöarbetet? Finns det ett engagemang för dessa frågor?
– Vi har tagit på oss rollen som katalysator i arbetet och bjudit in klusteraktörerna till att samverka kring målbild och gemensamma färdplaner. Hittills har det bara förekommit positiva signaler och det finns ett stort intresse i att minska utsläppen då det är något som gynnar både miljön och den egna verksamheten. Flera av aktörerna har ett stort engagemang och har redan planerat åtgärder som styr i rätt riktning.
Det är frivilligt att delta i programsamverkan men så småningom kanske det kommer ytterligare styrmedel som smörjmedel. Redan idag erbjuder Gävle Hamn miljörabatt till fartyg men det finns fler morötter eller piskor beroende på hur man ser det som skulle kunna tillämpas för att sänka trösklarna till klimatnytta.


Källa: https://www.gavle.se